سه آرزوی طلایی علاءالدین از 1970 تا 2019

فیلم علاءالدین 2019 | Aladdin 2019

تصویر غول آبی که از چراغ نفتی قدیمی می‌زد بیرون، یکی از باحالت‌ترین خاطرات دوران بچگی‌ما دهه ۷۰‌ای هاست. دهه ۸۰ بود که علاءالدین راهش به کنسول بازی قدیمی SEGA هم خورده بود و اون سال‌ها ساعت‌ها سرگرم‌ بازیش بودیم.

تاریخچه‌ای از علاءالدین

علاءالدین 1970

نوستالژی علاءالدین 1970

علاءالدین یکی از داستان‌های کتاب مشهور هزار و یک شب هستش، کتابی که برخی عقیده دارد اصالتی ایرانی دارد. برخی هم عقیده دارند این کتاب را هندی‌ها پیش از دوره هخامنشیان نوشته‌اند و قبل از حمله اسکندر به فارسی ترجمه شده. این کتاب بعد از فارسی در قرن سوم به عربی ترجمه شد. نام ایرانی این کتاب هزار افسان بود که بعدها به دلیل از بین رفتن نسخه فارسی آن و ترجمه مجدد این کتاب از عربی به فارسی، از اسم عربی آن ( الف لیلة و لیله ) برای کتاب استفاده شد.

حجم این کتاب در هربار ترجمه اضافه شد و داستان‌های جدید در هربار ترجمه به آن اضافه شد.

داستان علاءالدین در قرن ۱۸ میلادی، توسط یک فرد فرانسوی به نام آنتوان گالند به این کتاب اضافه شده‌است. آنتوان داستان علاءالدین را از زبان یک قصه‌گوی سوری (سوریه‌ای) به نام هانا دیاب شنیده و آن را به کتاب هزار و یک شب اضافه کرده‌است. مورخان معتقد‌اند نویسنده اصلی داستان علاءالدین هانا دیاب بوده و قسمتی از داستان الهام گرفته از زندگی شخصی او است.

اگر علاقه دارید بدانید که چطور داستان‌هایی مانند علاءالدین، علی بابا و چهل دزد و … وارد کتاب هزار و یک شب شده این لینک را مطالعه کنید.

فیلم علاءالدین ۲۰۱۹

احتمالا شما هم هنگام سرچ کردن تو IMDb نسخه‌های مختلفی از فیلم Aladdin رو دیدین اما این پست در مورد نسخه لایو اکشن این فیلم هست که سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم از دو نظر برام جالب بود. اول بازی ویل اسمیت، بازیگر مورد علاقه‌ام و دوم بازسازی انیمیشن و خاطرات علاءالدین.

فیلم خوش ساخت که بیشتر حس فیلم‌های عربی – هندی را داشت. کلی موزیک ویدیو باحال و صحهنه‌های خنده دار و گاها هیجان انگیز. ویل اسمیت که نقش غول چراغ جادو را بازی می‌کنه، یک کاراکتر بامزه با کلی دیالوگ خنده‌دار و پر جنب و جوش بود.

نقش علاءالدین را هم Mena Massoud که اصالتا مصری بود بازی کرده بود. علاءالدین با میمون بامزه‌اش ،ابو، که همیشه با هم بودند از در و دیوار بالا و پایین می‌پرید و سعی میکرد با دزدی شکمش را سیر کنه.

اگر قصد تماشای این فیلم را دارید حتما نسخه زبان‌ اصلی آن را نگاه کنید. در کل با یک فیلم فانتزی، کمدی و موزیکال طرف هستید که میتونه شما را ۲ ساعت سرگرم کنه. و یک پیام مهم هم داشت. پیامش را خودتون نگاه کنید و بعد برداشت‌تون از فیلم را اینجا کامنت کنید.

3 یک نظر

  1. محمد پاسخ

    من نسخه قدیمی رو بیشتر دوست داشتم مخصوصا آهنگش رو که صد البته بازخوانی هم شده توی نسخه جدید، در ضمن فیلم یه بازیگر ایرانی هم به نام نوید نگهبان داشت که نقش سلطان رو بازی کرده بود…

    1. احسان نویسنده ارسال پاسخ

      چه جالب، نمی‌دونستم بازیگر ایرانی هم تو این فیلم هست! ممنون بابت اطلاعاتت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *